Social op beurzen

In het kader van een afstudeerproject werd ik enige tijd geleden geïnterviewd over de waarde van Social Media (SM) voor B2B events.
Ik was natuurlijk niet de enige ondervraagde, dus kon ik me gelukkig naar hartenlust focussen op mijn vakgebied: vakbeurzen.

Mezelf voorbereidend op het gesprek, haalde ik de trefwoorden ‘beurzen’ en ‘social media’ eens flink door de Google-mangel. Resultaat: veel artikelen die gericht zijn op inzet van SM voor beursorganisatoren. Verder ook de nodige sceptische blogs waarin vergelijkingen worden gemaakt tussen de online-communicatie en het persoonlijk contact.

Nu aandacht voor de deelnemer aan (vakbeurzen). De exposant. Ik zie namelijk volop mogelijkheden –kansen zo u wilt- voor het succesvol inzetten van SM rondom uw beursdeelname. Als aanvulling op wat u al doet.

Veel mensen die ik spreek zijn wel bekend met Twitter, Facebook, Linked-In, Instagram enzovoort, maar vaak –meestal door tijdgebrek- ontbreekt het aan de creativiteit om deze media op de juiste, leuke, zinvolle manier in te zetten. Dat is heel jammer, want ze zijn uitstekend geschikt om bezoekers naar uw beursstand te krijgen, zodat u en uw collega’s het contact daar ‘live’ kunnen voortzetten.

Vooraf:

  • Zoek iemand binnen uw organisatie die affiniteit heeft met SM, het leuk vindt, en die begrijpt wat er wel en niet thuishoort. Deze persoon is bij voorkeur iemand die zich straks op de beurs niet actief met bezoekerscontacten bezighoudt.
  • Geef aan dat u erbij bent op die beurs en gebruik hiervoor de vaak door de organisator aangemaakte hashtags(#). → vindbaarheid
  • Bekijk wie deze hashtag nog meer gebruiken, lees waarover ze schrijven en volg deze personen.
  • Vertel over uw voorbereidingen. Houd het luchtig en gebruik beelden.
  • Vraag uw klanten wat ze graag op uw stand zouden willen zien, of nodig ze uit hun vraag/probleem alvast aan u kenbaar te maken. → betrokkenheid
  • Vertel kort en enthousiast (met foto) over uw noviteit(en) op de beurs.
  • Communiceer een leuke actie, prijsvraag. → nieuwsgierigheid, genereert bezoek.

Tijdens de beurs:

  • Neem de hierboven geïntroduceerde persoon ook mee naar de beurs! Dat levert u leuke, spannende berichten op. Iedereen die zich bezighoudt met bezoekerscontacten heeft daar geen tijd en gelegenheid voor, al was het maar omdat de telefoon in de binnenzak UIT staat! Een succesje wordt natuurlijk op foto vastgelegd en direct ‘gepost’!
  • Overweeg een eigen WIFI-aansluiting met herkenbare naam. Mensen blijven wat rondhangen, wat het leggen van contact eenvoudiger kan maken.
  • Nodig mensen uit over uw stand, actie, prijsvraag te Twitteren met uw eigen hashtag en koppel hier een prijsvraag/loterij aan.
  • Maak foto’s en filmpjes, waarmee na de beurs een fraai verslag kan worden gemaakt, dat u via website, You-tube, Twitter, Facebook etc communiceert.

Na de beurs:

  • Zorg voor een pdf-versie van bovengenoemd fotoverslag, dat u (desgewenst aangevuld met statistische gegevens over bezoekers etc) online beschikbaar stelt.
  • Struin nog eens goed door alle Tweets, en andere berichten. Zeker weten dat daar thema’s uitkomen die u prima kunt gebruiken voor toekomstige berichten.

Ik hoop van harte hiermee een beetje inspiratie te hebben gegeven. Probeer het eens uit, maar onthoud:
– Houd het kort, informatief en luchtig
– Bedank iedereen die uw vragen beantwoordt of op andere wijze input verstrekt waarmee u uw voordeel doet.

Veel succes!

By | 2018-04-16T14:05:27+00:00 januari 28th, 2016|Categories: News / Info / Blogs Exhibitions & trade Fairs|0 Comments