Checklist campagne beursdeelname 2018-05-24T15:20:11+00:00

Onderstaand een overzicht van de bouwstenen voor een campagne plan. Per onderdeel worden 3 tips gegeven. De antwoorden op deze tips vormen als het ware de briefing voor uw beursdeelname campagne-plan.


1. DOELSTELLINGEN, DOELGROEPEN en PROPOSITIE
Tips:

  • Kwantificeer of omschrijf zo goed mogelijk wat uw beursdoelstellingen zijn.
  • Voorbeelden: productintroductie, bestaande relaties ontmoeten, nieuwe relaties, merk positioneren, naamsbekendheid
  • Focus op 1 of 2 doelstellingen.

2. DOELGROEPEN
Tips:

  • Omschrijf uw doelgroep(en) in steekwoorden.
  • Denk hierbij aan uw doelgroep(en) als een persoon.
  • Functie, beslissingsverantwoordelijkheid in de organisatie etc.

3. NIEUWS (CONTENT)
Tips:

  • Nieuw product, merk, model, etc.? Wat wordt uw belangrijkste inhoudelijke verhaal?
  • Veel te vertellen? Toch beperken of uw nieuws in delen opsplitsen.
  • Bedenk welk nieuws voor welke doelgroep(en) interessant is.

4. BETAALDE MEDIA
Tips:

  • Aan de hand van budget bepalen of en hoe u uw beursdeelname promotioneel ondersteunt.
  • Mogelijkheden: print (magazines), online (nieuwsbrief, website, zoekmachine), sponsoritems op de beursvloer.
  • Advertentie of advertorial? Ook mogelijk: advertentie met QR-code die linkt naar uw websitenieuws.

5. ONBETAALDE MEDIA (FREE PUBLICITY)
Tips:

  • Persbericht sturen naar zowel print als online media
  • Beurscatalogus profiel aanvullen indien mogelijk inclusief foto’s en/of filmpje: uw nieuws wordt zichtbaar voor zowel bezoekers als pers.
  • Vergeet Social Media niet (Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube)

6. UITNODIGEN
Tips:

  • Keuze voor direct marketing, e-mail nieuwsbrief , telefonisch of persoonlijk.
  • Plan zowel een uitnodigingsactie als een reminder.
  • Eigen ontwerp uitnodiging of gadget meesturen

7. LEADS OPVOLGEN
Tips:

  • Vooraf plannen: zorg voor een goede leadsregistratie tijdens de beurs.
  • Maak voor de beurs al tekst voor uw bedankmail.
  • Planning!! Zowel verzenden van bedankmails als het opvolgen al in de agenda zetten.

U doet er verstandig aan het bedenken en opstellen van een campagne-plan al bijtijds in uw beursplanning op te nemen. U moet hiervoor namelijk over tal van zaken nadenken die ook van invloed zijn op andere aspecten met betrekking tot uw beursdeelname.

Sparren met een professional
Ik zie nog vaak dat het organiseren van de campagne steeds vooruit geschoven wordt. Soms zelfs zo ver dat het nauwelijks nog mogelijk is de juiste mensen -potentiële klanten- adequaat te bereiken. Het kan helpen om eens een uurtje met een professional over uw beursdeelname te praten. Ik garandeer u dat dat inspiratie, inzichten en een handvol tips oplevert.